Friday, November 13, 2009

Tujuan Buah

Maksud tujuan buah ada 2
  1. Tidak hendak kena
  2. Hendak mengena
Maka cara-cara tidak hendak kena dan hendak mengena itulah yang dinamakan BUAH. Contohnya jika kita tengok orang bertumbuk. Si 'A' itu tidak kene penumbuk lawannya, sebaliknya penumbuk si 'A' mengena lawannya. Maka, kita pergi jumpa si 'A' untuk belajar macam mana caranya dia boleh tidak kena dan boleh mengena (BUAH nya), atau dipanggil RAHSIA. Bila si 'A' sudi mengajar kita apa yang ingin kita ketahui tadi, maknanya dia telah membuka RAHSIA dia kepada kita. Sebab itu lah dikatakan RAHSIA murid pada guru dan RAHSIA guru pada murid.
Maka sebab itu lah orang buat gelanggang bertutup dan hanya muridnya sahaja yang boleh tahu RAHSIAnya. Oleh itu, bagi pihak kita (murid)tidak boleh membuka RAHSIA kepada sebarang orang.jika kita buat begitu bukan saja RAHSIA kita terbuka malah RAHSIA rakan2 seperguruan kita, GURU kita dan rakan2 seperguruan GURU kita semuanya turut terbuka sama kalau semua orang tahu itu bukan RAHSIA lagi apa kata kalau yang tahu itu MUSUH kita,oleh sebab itu pada permulaan hendak belajar dulu di kehendaki kita memberi pengeras dan ber emas sepuluh mengaku MURID CONTOH seperti kahwin setelah diijab kabul diberi emas kahwin baru boleh diserah segala RAHSIA Tujuan Buah ialah tidak hendak kena hendak mengena jika tidak hendak kena mesti buat salah satu dari empat perkara:
  1. Yang menuju SIMPANG KAN
  2. Yang kena tuju BERALIH
  3. Ada kan DINDING
  4. Jangan beri SAMPAI






3 comments:

  1. assalammualaikum Pak Mat,
    saya Suffian, sekarang nie saya belajar buah pukul dengan cikgu Din, saya ada jumpa Pak Mat dulu dengan Cikgu Din kat Sepang..
    Saya nak mengucapkan terima kasih sebab Pak Mat beri kebenaran Cikgu Din untuk mengajar buah pukul mersing nie kat sini,alhamdulillah setakat ini cikgu Din banyak mengajar saya tentang buah pukul mersing ini..Insyallah saya rancang untuk melawat Pak Mat di mersing bersama Cikgu Din awal disember nanti..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,
    Tahniah Pak Mat kerana berjaya menghasilkan blog untuk berbicara. Diharapkan mesej2 yg disampaikan dapat dijadikan rujukan dan amalan kita seharian.
    Ikhlas daripada Azran

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    Pak Mat letaklah gambar lama2 dalam blog nie. Boleh jugak tengok2 buat rujukan. Lama tak duduk sembang sama2 dengan Pak Mat :- Azran

    ReplyDelete